Rutor och elefanter – lapptäcke till baby

Jag började med att botanisera bland mina tyger och lappar

sen valde jag ut vilka jag skulle använda, la ut på olika sätt och kollade

När jag var nöjd med mönstret sydde jag ihop rad efter rad

klippte en rutig baksida och en ”fyllning” av en gammal flisfilt. Sen quiltade jag ihop alla tre delarna, det gick jättebra eftersom tyget inte gled ett enda dugg när flisen låg emellan

till sist kantade jag alltsammans med ett fint, prickigt kantband från Ohlssons tyger.

och här är det färdiga resultatet

och här kan man se de olika lapparna lite bättre.

Jag känner mig ganska nöjd, jag sydde enbart av gamla tyger så det enda jag inhandlat är det prickiga kantbandet. Elefanttyget köpte jag i början av 80-talet när min förste son var nyfödd och stjärnorna kommer från några gamla gardiner likaså de rutiga tygerna.

Täcket ska bli en present åt lille S – alldeles färsk arbetskamratsbebis!

1 kommentar

Filed under Lapptäcken, Sytt

One response to “Rutor och elefanter – lapptäcke till baby

  1. Pingback: 2010 in review | Husflit

Kommentera

