Att förlänga en klänning

Jag köpte en fin klänning på Pagelle och som vanligt när det gäller klänningar och mig så var den i kortaste laget eftersom jag är förhållandevis lång (1.75)

Så här ser den ut

Mjuk härlig bomull med virkade detaljer kring hals och ärmslut

Jag virkade ett gäng blommor med bomullsgarn i olika färger

Blommorna virkas snabbt och enkelt så här (gammalt mönster från Drops)

Virka 4 lm. Virka ihop dem till en ring med 1 sm.
1v: Virka 1 lm och sedan 6 fm om ringen.
2v: 1fm i nästa fm, 3 lm. upprepa 6 ggr. avsluta med 1 sm i första fm från början på varvet (du bör nu ha en ring med 6 bågar runt).
3v: 1lm. Virka sedan i varje båge: 1fm, 1lm 3st 1lm 1 fm.

Sedan virkade jag ihop blommorna så att de blev som mormors-rutor i ett långt band

och sydde fast längst ned på klänningen

Klänningen är nu lagom lång för mig och jag känner mig nöjd!

Lämna en kommentar

Filed under Virkat

Kommentera

