Randiga filten färdig!

Min filt/pläd är färdig! Jag virkade den i en massa färger av garnet Tilda med virknål nummer 5.

Mönstret är hur enkelt som helst –

 

Lägg upp så många maskor som du vill ha filten lång, observera att det måste gå jämt ut på 12 med antalet maskor.Vänd arbetet efter varje varv!

Första varvet virkar man bara vanliga fasta maskor.

Varv två består av tre stolpar i var tredje maska från varvet innan.

Varv 3 och alla andra varv virka tre stolpar i mellanrummet mellan stolpgrupperna från förra varvet.

En sorts randig variant av mormorsrutan alltså! Jag virkade två varv av varje färg.

Kanten virkade jag med fasta maskor – den äter mycket garn, upplysningsvis… Jag är inte riktigt helt nöjd med kanten eftersom den blev lite för snäv på ena sidan men den duger just nu

Filten blev mjuk och skön och passar väldigt bra i vårt vardagsrum i den röda schäslongen

7 kommentarer

Filed under Hemma hos oss, Länkar till fina mönster, Mina mönster, Virkat

7 responses to “Randiga filten färdig!

  1. Ww! This blanket is absolutely stunning….so warm and cheerful. I am crazy about these granny stripes and have made 4 already! They all end up looking very diferent though 🙂

  2. Gabriella

    Hej hej! jag googlade fram det här inlägget eftersom jag planerar att virka en filt i svart/vita ränder. Jag är lite nybörjare på virkning så jag har några frågor, om du har lust att svara. Vad fick din filt för mått och ungefär hur många garnnystan gick åt? jag är peppad på att börja virka!

  3. Den är underbar din filt och riktigt inbjuder en att sätta sej i soffan

  4. Fantastiskt fin filt!! 🙂 Hur mycket garn gick det åt?

  5. Agnes

    Hej!
    Jag har precis börjat virka den här filten. Är nybörjare, har aldrig virkat stolpar förut (eller en filt för den delen). Det jag undrar är vad man gör mellan stolparna, alltså där den tomma rutan blir? Jag provade med tre luftmaskor (eftersom man gör de tre stolparna med tre maskors mellanrum), men det verkar som att det blir för mycket, då växer filten på bredden. Har provat med två luftmaskor också, för att försöka jämna ut, men då blir det snarare för stramt. Eller är det på något annat sätt än med luftmaskor som man bygger ”golvet” mellan rutorna?
    Tacksam för svar!

    • Minna

      Jag jag prövat att påbörja denna filt, och jag tror jag vet vad det är för fel du gör. Man ska göra tre stolpar i var tredje maska, vilket gör att det bara är två maskot mellan. Jag gör en luft-maska mellan varje stolp-grupp. Glöm inte att påbörja den första stolp-gruppen på varje varv med att göra tre luftmaskor som då bildar den första stolpen. 🙂

  6. Pingback: Virkarens stora mönsterbok | m y D R E A M h o m e

Kommentera

