Röd mormorskudde

Av alla mina restgarner har jag virkat en ”mormorskudde”

Eftersom jag har en massa färger kvar efter att jag virkat pläden så gjorde jag alla rutor oilka

Mönster till ruta

1:a varvet – lägg upp 4 maskor, ta ihop till en ring, virka 3 luftmaskor=1:a stolpen, virka ytterligare 11 stolpar

2:a varvet– Börja med 3 luftmaskor = första stolpen. Virka därefter 2 stolpar i varje mellanrum från förra varvet = 24 stolpar

3:e varvet – Börja med 3 luftmaskor = första stolpen. Virka sedan 3 stolpar mellan varje stolpgrupp från förra varvet

4:e varvet – Börja i ett mellanrum virka först 3 luftmaskor=första stolpen, 2 stolpar, 1 luftmaska, 3 stolpar hoppa till nästa mellanrum, virka 3 stolpar, 2 ggr, nu har du kommit till nästa hörn, virka där 3 stolpar, 1 luftmaska, 3 stolpar. Fortsätt likadant varvet ut. Simsalabim! Nu ändras den runda formen till en fyrkantig ruta

Färdig!

Jag tycker att det blev väldigt fint med rött som huvudfärg

För enkelhetens skull tog jag en färdig manchesterkudde (från Åhlens) och sydde fast mina rutor på framsidan.

6 kommentarer

Filed under Mina mönster, Mormorsrutor, Virkat

6 responses to “Röd mormorskudde

  1. stunning! The colour is amazing!

  2. Helt UNDERBAR!!!!
    Gillar, gillar 🙂

  3. Visiting from Icrochet…. Stunning

  4. Hej!
    Hittade just din blogg. Vilka fina saker du gör! Den här kudden tycker jag är helt underbar. Hur har du satt ihop rutorna med varandra? Har du sytt eller virkat? Skulle vara jätteglad för en beskrivning! Tack på förhand.

    /Therese

  5. Pingback: Dagens favorit | Husflit

Kommentera

