Till Skrållan

Jag har stickat en kofta till en Skrållandocka

Jag använde Tilda restgarn och stickor nummer 3. Mönstret hämtade jag ur boken Sy och sticka dockkläder av Anita Gunnars. Det var inte alls så enkelt som man skulle kunna tro jag gjorde alla möjliga fel och fick repa upp flera gånger.

men nu är den färdig och jag hittade jättesöta knappar som passade bra. Jag virkade runt nedre kanten och i halsringningen och det blev jättebra. Det var också lätt att göra knapphål med luftmaskor.

Jag virkade också en liten blomhalsduk till

och i morgon ska den levereras till den 5-åriga dockägarinnan.

Translation: I made a doll cardigan, using leftover yarn and a pattern from a Swedish book. I used needle number 3 and knitted the cardigan in one piece and made a crocheted edge and  button holes with  simple chain stitches. The cardigan is made for a 45 cm size doll. I decided to do a flowery shawl for the doll as well.

2 kommentarer

Filed under Stickat, Virkat

2 responses to “Till Skrållan

  1. What a lucky doll! The sweater and matching flower shawl are so adorable.

Kommentera

